Thursday, January 26, 2012

Pengalaman Bersalin Kali Pertama Ep 3

Posted by Husna Zainal at 8:23 PM
Ok.. Cuba2 curik masa nak sambung entry berkenaan pengalaman bersalin ni..kalau2 sape2 belum baca ni episode pertama & episode 2.

Sambung dr kisah membuang segala kotoran dalam badan. Bila dah rasa sakit perut nak membuang tu, terus la terkocoh2 ke tandas..sampai2 terus membuang..seb baik pakai kain..lau tak..tatau la ape jadi...

tak banyak pun membuang sebenarnya..sebab aku takde makan sangat hari sebelum tu. so kejap je dalam tu..and balik ke katil..Nurse dtg semula pasangkan ctg dan dia ready nak masukkan induce tu...hwaaa nervous nye..
Tak lama lepas tu, aku dpat rasa contraction tu..hanya Allah yang tahu sakit nye..Tak same langsung macam sakit masa period tu..mmg langsung tak same..so try lelap jap...hilang sikit rasa sakit tu..

Nurse dtg..dia tanye."nak epidural x?"
aku jwab," boleh tak kalau sy nak pk dulu, and tanye pendapat husband?"
nurse jawab," boleh..tp jgn lama sangat, kalau bukaan dah 6cm sy takleh bg epidural dah"

try kol husband, and bincang ngan dia..sempat lagi cite ngan dia cane sakit time tu..dia kata suh bt keputusan sendiri..janji semuanya selamat.

Akhirnye, memikirkan sakit sesangat contraction td..dan nurse kata might be petang baru bersalin dia advise suruh ambik, sb takut takde tenaga nak push and nanti end up vakum pulak. So aku amik epidural..

After pakar bius dtg masukkan epidural tu, lega..tak rasa sakit langsung..sempat tertido..terjaga pun sebab nurse dtg bt VE..pastu sampai pukul 3.30 baru 7cm..time ni  epidural dah habis..
hwaaaaa...sakit tak terkata..time ni dah menggigil2...lame lg nak tunggu..
Masuk pukul 3.45ptg mmg dah tak tahan sangat sakit nye.. blom lg 8cm.. Nurse kata bile dah 8cm baru leh tolak ke labour room...

Bile dorg tgk aku macam dah tak tahan sangat, dorg decide bawak g LR..kul4 time tu.nasib baik ade bilik kosong.. Masa sampai LR doktor plak bt VE..Alhamdulillah dah 8cm..
Doktor kata tak lama je lagi..but jangan push..kena tunggu sampai 10cm baru leh push..
Time tu lega sikit sebab husband ade temankan..Tp kat ari2 tu cam kena toreh2..sakit sangat2..Disebabkan sakit sangat2 aku tak kire..aku push jugak..
then aku dengar bidan ckp, dah 10 cm...so dah leh push ni.. padahal aku push baru bukak 10cm..aduhai..sakitnye..
Doktor, bidan, doktor pelatih sume dah ready..
doktor: Puan tarik nafas panjang2...then teran sekuat hati ok..
aku: angguk..

Ready...Tarik nafas...Teran.......................................
Husband bg support time..best sangat...
After push yg pertama tu, husband kata dah nampak kepala...aku pun dah semangat time tu..
sekali lagi Tarik nafas...teran.........................
Plup...keluarla kepala akhirnye..terus hilang segala sakit yg tadi tu...tah mane paginye..huhu

then doktor  kuarkan baby..and tanye "baby ape ni puan?' aku jawab baby boy... Alhamdulillah...terharu rasanya.. to be continued..


0 comments:

Post a Comment

Our Baby

Lilypie First Birthday tickers
 

I Love Emerald Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea